Zasada bezpieczeństwa
- analiza pod kątem bezpieczeństwa zabawek, przedmiotów, sprzętów;
- analiza tzw. trudnych sytuacji, w których praca jest źle zorganizowana;
- eliminacja męczących bodźców, które wyczerpują układ nerwowy dziecka.
Zasada indywidualizacji
- znajomość rozwoju psycho-fizycznego dziecka, zmian rozwojowych, jego potrzeb i możliwości;
- opracowanie indywidualnego planu wychowawczego i pielęgnacji odpowiednio do wieku dziecka
Zasada indywidualizacji może być realizowana przez
- metodę dowolności- inicjatywa dziecka i samodzielny wybór zabawek;
- metodę stopniowania trudności- dostosowanie pracy wychowawczej do i umiejętności dziecka, stopniowe stosowanie utrudnień właściwych dla etapu rozwoju.
Zasada konkretu
- poznawanie otaczających przedmiotów poprzez:
- dotyk
- ogląd
- manipulacje
Zasada akceptacji i dobrego kontaktu z dzieckiem
- akceptacja dziecka
- dostrzeganie i szanowanie uczuć dziecka
- obdarzanie dziecka pochwałą, uznaniem
- umiejętne wchodzenie z dzieckiem w interakcje
Zasada konkretnego postępowania
- jednolitość postępowania
- jednolitość wymagań
Zasada aktywizacji
- metodą budzenia i rozwoju aktywności
- metodą przemienności zabaw