LIPIEC/SIERPIEŃ
Program adaptacji dla dzieci nowoprzyjętych
ADAPTACJA PRZYJAZNA DZIECKU
„Małymi kroczkami zostaniesz z nami“.
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa
- Poznawanie nowego otoczenia
- Poznawanie rytmu dnia
- Dziecko w grupie rówieśników
- Przyjazny dywan
Rozpoczęcie dokumentowania obserwacji dzieci pod kątem ich rozwoju psycho- motorycznego w Kartach Obserwacyjnych Rozwoju Dziecka.
WRZESIEŃ – SIERPIEŃ
Wdrażanie programów realizowanych przez cały rok szkolnym
STYMULOWANIE ROZWOJU SPOŁECZNO-EMOCJONALNEGO DZIECKA
„Dzieciństwo jest na całe życie”
- „Przytulanki – kołysanki” , zabawy paluszkowe M. Bogdanowicz metodą na wywołanie radosnego nastroju i budowanie zaufania i więzi miedzy dzieckiem a opiekunką.
- „Kto się bawi, ten się uczy“ - zabawa podstawą rozwoju dziecka.
- Integracja sensoryczna - zabawy rozwijające sprawność psychomotoryczną dzieci w wieku żłobkowym.
- "Dziś są moje urodziny, wszyscy razem się bawimy!" – urodzinowe świętowanie w grupie rówieśników.
- Dzień Pluszowego Misia.
BEZPIECZNY MALUSZEK
„Bezpieczeństwo to podstawa, to dla dzieci ważna sprawa“
- Bezpieczeństwo dzieci w żłobku naszym priorytetem podczas zajęć opiekuńczo – wychowawczych.
- Zajęcia edukacyjne – bezpieczeństwo w domu i na drodze, w żłobku i podczas wakacji.
- Wizyta Straży Pożarnej – pokaz , pogadanka, wspólne zabawy w ogrodzie.
- Ćwiczenia ewakuacyjne z użyciem węża.
- „Zasady poruszania się po drodze“ .
WYCHOWANIE PRZEZ SZTUKĘ
„Ze sztuką od najmłodszych lat“
- „Muzyka i śpiew, pląsy i taniec“- zajęcia rytmiczne : inspirowanie do wyrażania nastroju poprzez ruch i zabawy muzyczne.
- „Na bębenku marsza gram“ - zaznajomienie dzieci z wyglądem i dźwiękami instrumentów muzycznych.
- „W teatrzyku przedstawienie, w żłobku wielkie poruszenie“ - inscenizowanie wierszyków i bajek. Dziecko widzem i aktorem.
- „Kolorowe kredki w pudełeczku noszę“ - zajęcia rozwijające sprawność manualną i pobudzające wyobraźnię dziecka z użyciem farb, plasteliny, kredek itp.
- „Niech żyje bal!“ - zabawa karnawałowa.
- „Na kartach książeczki mieszkają bajeczki“ - rozwijanie wyobraźni dziecka poprzez opowiadanie i czytanie bajek.
- „Nasze tradycje“ - zajęcia tematyczne dotyczące świąt oraz związanych z nimi zwyczajów. Wykonywanie ozdób i dekoracji świątecznych.
WYCHOWANIE ZDROWOTNE - KSZTAŁTOWANIE SAMODZIELNOŚCI U DZIECI
„Dużo wiem, umiem sam i o zdrowie swoje dbam“
„Małymi kroczkami ku samodzielności“ - opanowywanie umiejętności samoobsługowych.
„Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki“ - nauka samodzielnego spożywania posiłków oraz przezwyciężanie uprzedzeń do potraw;
„Dbam o czystość- rączki myję i nocniczka też użyję“- przyzwyczajenia higieniczne podstawą wychowania zdrowotnego.
„Pomóż mi zrobić to samemu“ - kształtowanie samodzielności u dzieci.
„Książki na półkę, klocki do szafki – posprzątane juz zabawki“ - wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku.
„Gimnastyka ważna sprawa dużo zdrowia i zabawa“- gimnastyka ogólnorozwojowa.
JUŻ CZAS POZNAĆ ŚWIAT WOKÓŁ NAS - WPROWADZENIE DZIECI W ŚWIAT PRZYRODY
"Z przyrodą za pan brat"
- Zielony kącik w naszej sali.
- „Przyroda wzywa nas swym echem“- otwieranie oczu i nadstawianie uszu na wszystko, co się dzieje w przyrodzie.
- „Mały Ogrodnik“ - śledzenie rozwoju posadzonych roślin.
- „Mój dziadek dał mi psa“ - inspirowanie aktywnej, pozytywnej postawy dziecka do zwierząt i ptaków.
- Cztery pory roku w żłobkowym ogrodzie- zaznajomienie ze zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie w związku ze zmianami pór roku.
- „Wszystkie dzieci są radosne, bo za oknem widać wiosnę“ - powitanie Wiosny.
- „Piosenka z przyrodą w tle“ - śpiewanie i inscenizowanie poprzez ruch piosenek o przyrodzie i zjawiskach atmosferycznych.
CZERWIEC / SIERPIEŃ
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM RODZINNYM
"Rodzice i wychowawcy powinni być dla siebie sprzymierzeńcami, którzy dążą do stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dla swoich dzieci i wychowanków."
- Organizowanie imprez z udziałem rodziców – piknik rodzinny okazją do bliższego uczestniczenia w życiu Żłobka.
- Zebranie ogólne.
- Podsumowanie i wnioski z pobytu dziecka w placówce.
- Pożegnanie dzieci odchodzących do przedszkola.