Rozwój ruchowy polega na osiąganiu kontroli nad ruchami ciała poprzez skoordynowanie czynności ośrodków nerwowych, nerwów i mięśni. Kontrola ta wywodzi się z rozwoju odruchów i globalnej aktywności, charakterystycznej dla noworodka w chwili urodzenia.
Etapy rozwoju lokomocji
- przewracanie się z boku na bok
- przewracanie się z pleców na brzuszek i na odwrót (6 m-c)
- pełzanie – wykorzystanie siły rąk, nogi odgrywają rolę pomocniczą
- raczkowanie
- samodzielne stanie, trzymając się czegoś (9 m-c)
- pierwsze samodzielne kroki (około 1 roku)
- dziecko samodzielnie chodzi – kroki krótkie i niepewne, dla utrzymania równowagi pomaga sobie rękami
- przed ukończeniem 2-go roku życia dzieci umieją chodzić bokiem, tyłem, stać na jednej nodze przy pewnej pomocy. Potrafią stąpać na czubkach palców
- doskonalenie chodu – zanikają współruchy, dziecko uczy się uruchamiać jedną nogę przed postawieniem drugiej.
- 2 lata – wspinanie się. Dziecko potrafi wejść i zejść ze schodów. Wchodzi na schody w pozycji wyprostowanej z pomocą poręczy schodów lub ręki osoby dorosłej. Do zrobienia kroku używa zawsze tej samej nogi. W tym wieku dziecko potrafi zbiegać i wbiegać na nieduże wzniesienia.
- 3 lata - wchodzi po schodach, stawia nogi naprzemiennie, omija przeszkody
Etapy rozwoju chwytania i manipulacji
Manipulacja - zdolność chwytania i operowania przedmiotami (traktowanie rąk jako narzędzi) oparta jest o ruch chwytny:
- chwyt dowolny – 4-5 miesiąc dziecko usiłuje uchwycić przedmiot, kierując ku niemu obie ręce, nie jest w stanie utrzymać dłużej przedmiotu
- chwyt dłoniowy – prosty – ok. 5-6 miesiąca dziecko chwyta przedmiot, nakrywając go całą dłonią, kciuk nie bierze udziału
- chwyt nożycowy – 7-8 miesiąc- dziecko posługuje się kciukiem (ruchy przywodzenia i odwodzenia)
- chwyt pęsetkowy – 9 miesiąc – przeciwstawianie kciuka pozostałym palcom
- chwyt szczypcowy – ok. 12 miesiąca – chwyt związany z precyzyjnym trzymaniem małych przedmiotów.
Sprawność samodzielnego jedzenia:
- druga połowa 1 roku – niemowlę próbuje trzymać butelkę, kubek, sięga po łyżeczkę
- 8 miesiąc – dziecko potrafi trzymać włożoną do ust butelkę
- 9 miesiąc - potrafi włożyć butelkę z powrotem do ust
- 11-12 miesiąc – niemowlę potrafi trzymać samodzielnie kubek i próbuje samodzielnie jeść łyżeczką
- pod koniec 2 roku życia dziecko potrafi posługiwać się widelcem oraz łyżką
- 6 rok życia - większość dzieci opanowuje sprawności związane z samodzielnym jedzeniem.
Wspomaganie rozwoju motorycznego.
Dzieciństwo określa się jako „ idealny wiek” do nabywania sprawności ruchowych, ponieważ ciało dzieci jest bardziej giętkie niż ciało dorastającej młodzieży i dorosłych. Decydującą rolę w kształtowaniu sprawności motorycznych odgrywają następujące czynniki:
- dojrzałość do uczenia się – gdy uczenie się współwystępuje z gotowością do niego, sprawność jest dużo lepsza
- możliwość uczenia się
- możliwość ćwiczenia – należy zapewnić dziecku tyle czasu na ćwiczenia, ile jest konieczne do opanowania danej sprawności. Jakość ćwiczeń jest dużo ważniejsza od ich ilości
- dobre wzorce – dzieci muszą naśladować dobre modele, aby ukształtować poprawne sprawności
- kierowanie uczeniem się – dzieci potrzebują pokierowania, aby mogły właściwie naśladować model
- motywacja – głównymi źródłami motywacji do ćwiczenia sprawności ruchowych są: sama przyjemność wynikająca z aktywności, niezależność, uznanie ze strony grupy rówieśniczej oraz kompensowanie poczucia własnej nieadekwatności, jakie dzieci przeżywają w związku z niepowodzeniami w innych dziedzinach
- każdą sprawność motoryczną trzeba opanowywać osobno – nie ma ogólnej sprawności ręki lub nóg. Każdą sprawność trzeba opanować z osobna, ponieważ różni się ona pod pewnymi względami od pozostałych sprawności
- • sprawność należy opanowywać pojedynczo – po opanowaniu jednej sprawności można rozpocząć ćwiczenie następnej.
Znaczenie rozwoju ruchowego:
- dobry stan zdrowia – zależy od ćwiczenia. Słaba koordynacja motoryczna jest przyczyną niezadowolenia, braku motywacji do ćwiczeń
- kataryktyczna rola ćwiczeń – wyładowanie energii, uwalnia od napięcia związanego z lękiem i frustracją. Odporność psychiczna i fizyczna
- niezależność – im więcej umie, tym większa pewność siebie i zadowolenie
- zabawa- kontrola motoryczna umożliwia udział w zajęciach, które sprawiają mu przyjemność i zapewniają rozrywkę nawet, gdy brak mu towarzystwa do zabawy
- uspołecznienie – prawidłowy rozwój ruchowy dziecka ma wpływ na jego akceptację społeczną i dostarcza mu okazji do nabywania umiejętności społecznych. Lepszy rozwój motoryczny ułatwia dziecku zajmowanie pozycji przywódcy grupy
- pojęcie własnego Ja. Kontrola motoryczna zapewnia poczucie bezpieczeństwa fizycznego, które wkrótce przekształca się w poczucie wewnętrznego bezpieczeństwa, a to z kolei przyczynia się do uogólnionego stanu pewności siebie, mającego wpływ na wszystkie dziedziny zachowania.
Literatura:
1. W. Sherbon „Ruch rozwijający dzieci”
2. E. Minczakiewicz „Psychoruchowy rozwój dziecka”
3. N. Minge „Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka”