Wszyscy z pewnością wiemy, że właściwe odżywianie i zdrowy styl życia mają ogromy wpływ na całe nasze przyszłe życie, na jego jakość i długość. Mawia się przecież, że jesteśmy tym, co jemy.
W żywieniu dziecka bardzo ważna jest regularność spożywanych posiłków i ich odpowiednia liczba. W ciągu dnia maluch powinien spożywać 4-5 posiłków:
Przerwy między posiłkami powinny wynosić około 3-4 godziny, należy również pamiętać, że dziecko w wieku do 3 lat powinno otrzymywać porcje żywieniowe zgodne z indywidualnymi potrzebami i zapotrzebowaniem energetycznym.
Dzieci mają prawo do tego, by traktowano je z szacunkiem i bez przemocy. Żadne dziecko nie powinno być bite. Przed biciem i okrutnym traktowaniem chroni je również prawo. Ponieważ jesteś rodzicem, spoczywają na Tobie określone obowiązki, m.in. troszczenie się o fizyczny i psychiczny rozwój Twojego dziecka.
Dzieci uczą się przede wszystkim od rodziców, będą zachowywały się tak, jak rodzice zachowują się wobec nich. Małe dzieci to pomysłowi i niestrudzeni badacze, to okres manifestacji własnego „Ja”. Może być to dla Was trudny okres, ponieważ małe dzieci często nie wiedzą, czego naprawdę chcą. Prowadzi to czasami do konfliktów w relacji rodzic- dziecko.
Domowe zwyczaje, reguły i ustalenia pomagają rodzicom i dzieciom, dają poczucie stałości i porządku. Zasady powinny być jasne i proste- cierpliwie wytłumaczone i wielokrotnie powtarzane. Im młodsze dziecko, tym mniej reguł. Jeśli ustaliłeś, że „buty zdejmuje się w przedpokoju”, ucina to serię niekończących się napomnień i wyjaśnień, sam musisz tez pamiętać o ich przestrzeganiu.
KIEDY TWOJE NERWY WYSTAWIONE SĄ NA CIĘŻKĄ PRÓBĘ…..
Prosimy, aby wszystkie produkty były podpisane.
W rozwoju mowy językoznawcy wyróżniają następujące okresy:
I okres - melodii, zwany również okresem przygotowawczym (0-1). Początkowo dziecko komunikuje się za pomocą krzyku. W 2-3 miesiącu życia dziecko głuży, czyli wydaje specyficzne dźwięki typu: gli, tli, kli, itp., które są oznaką dobrego samopoczucia, a następnie reakcją na widok bliskiej osoby. Około 6 miesiąca dziecko zaczyna gaworzyć, czyli powtarzać szereg sylab np. ma-ma, ta-ta, ba-ba. Sylaby te nie mają konkretnego znaczenia.
Następnie ok. 10 miesiąca pojawia się tzw. echolalia. Dziecko powtarza własne i zasłyszane słowa, wypowiada pierwsze słowa ze zrozumieniem: mama, tata, baba, lala.
II okres wyrazu (1-2). Charakteryzuje się intensywnym poznawaniem otaczającego świata przez dziecko i nazywaniem interesujących go przedmiotów. Dziecko rozumie o wiele więcej słów, niż jest w stanie wypowiedzieć ( słownik bierny).W tym okresie dziecko upraszcza budowę słów. Określa nazwę wyrazu jego pierwszą lub ostatnią sylabą np. daj-da, pomidor- midol.
III okres zdania (2-3). To czas budowania zdań początkowo złożonych z 2-3 wyrazów, stopniowo przechodzących w dłuższą wypowiedź. Dziecko wypowiada prawidłowo większość głosek. Mowa staje się zrozumiała.
IV okres swoistej mowy dziecięcej (3-7). Następuje dalszy rozwój mowy dziecka.
Rozwój ruchowy polega na osiąganiu kontroli nad ruchami ciała poprzez skoordynowanie czynności ośrodków nerwowych, nerwów i mięśni. Kontrola ta wywodzi się z rozwoju odruchów i globalnej aktywności, charakterystycznej dla noworodka w chwili urodzenia.
Etapy rozwoju lokomocji
Projekt zrealizowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego, na lata 2014-2020 z Działania 8.1.1. Zwiększenie dostępu do opieki nad dziećmi do lat 3.
Tytuł Projektu: „Malucholandia czyli aktywni rodzice to szczęśliwe dzieci”