Logo Unii Europejskiej
kontrastWersja dla niedowidzących
rozmiar A- A A+

"MALUCHOLANDIA"

Publiczny Żłobek w Busku-Zdroju

Jest to zespół zachowań małego dziecka, pojawiający się mniej więcej między 18 a 26 miesiącem życia ( może to nastąpić do dwóch miesięcy wcześniej lub znacznie później, zależnie od stopnia rozwoju osobniczego.

NAJCZĘSTSZE OBJAWY BUNTU DWULATKA:

  • notoryczne używanie słowa NIE!!!  Nawet w sytuacjach pozornie sprzyjających dziecku,
  • skrajne reakcje na zakazy- wściekłość, niekontrolowane rzucanie się, krzyk, bicie,
  • silne zainteresowanie sferami, do których dostęp jest limitowany za pomocą zakazów,
  • wymaganie natychmiastowej realizacji wszystkich pragnień,
  • sztywność w zachowaniu - rozbudowa codziennych rytuałów od których nie może być odstępstw,
  • sprzeczne zachowania, np. niszczenie przedmiotów (zabawek), a następnie płacz z powodu ich zniszczenia,
  • nieustanna walka na każdej płaszczyźnie, okazywanie chęci samodzielnego działania (JA SAM!!).

JAK REAGOWAĆ?

  • zasady i reguły współżycia - jasno określone, wytłumaczone i bezwzględnie przez wszystkich przestrzegane,
  • nie zaskakuj- przewidywalność,
  • powtarzalność-  zasada 3xR: rutyna, repeta, regularność,
  • zamień ‘’ nie’’ na ‘’tak’’,
  • pozwól dziecku zadecydować – nie pytaj czy chce…,
  • przeczekaj złość- brak reakcji jest reakcją,
  • odwracaj uwagę,
  • stawiaj granice- Nie wolno bić/kopać,
  • wzmacniaj pozytywnie.

Jest to dość trudny czas dla rodzica i dla dziecka. Wymaga od opiekunów cierpliwości i konsekwencji w postępowaniu. Bunt dwulatka minie a efekty pracy rodzica będą widoczne w prawidłowych relacjach dziecka z otoczeniem.

Opracowanie dzięki materiałom Pani Hanny Zienkiewicz - doradcy metodycznego SODN w Suwałkach.

Logotypy

Projekt zrealizowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego, na lata 2014-2020 z Działania 8.1.1. Zwiększenie dostępu do opieki nad dziećmi do lat 3.
Tytuł Projektu: „Malucholandia czyli aktywni rodzice to szczęśliwe dzieci”